Tala är guld!

Elizabeth Gummesson

”Är du sur eller?”

Svenskans absolut tråkigaste fråga. De flesta av oss som är sura vill självklart att det ska märkas att vi är sura. Samtidigt vill vi inte att det ska märkas. Eller snarare vill vi att folk ska fatta en massa saker utan att vi ska behöva säga något. När de inte fattar blir vi sura.

I mitt arbete med människor på olika arbetsplatser runtom i landet och andra länder, där jag rör mig mellan yrkesgrupper som bankdirektörer, fastighetsmäklare, präster, hudterapeuter, förskolepersonal och läkare för att nämna några, möter jag uttrycksfulla och vältaliga människor som råkat glömma den där detaljen att faktiskt berätta vad det är de vill ha. Förväntningar ligger och skaver under huden, folk ska göra det vi har tänkt utan att vi ska behöva säga det. Eller som en man sa: ”Annars är det ju fusk!”

Folk ska fatta av sig själva. Men om de inte gör det då? Vem är det egentligen som förlorar då? Just det. Du.

Tala är guld

Min senaste bok Tala är guld, har just landat på bokhandelsdiskarna runtom i landet samtidigt föreläsningen Tala är guld körs för fullt. Boken, precis som föreläsningen, handlar om hur vi kan kommunicera med varandra för mer framgång i våra relationer. Det är på tiden att vi lyfter oss till en högre nivå när det gäller hur vi talar till varandra och hur vi lyssnar. Bättre relationer på arbetsplatsen skapar större motivation och arbetsglädje och i sin tur självfallet bättre resultat. Alla vinner!

Men är det så enkelt?

Ja, jag vågar påstå det efter att ha sett resultatet hos personalgrupper och individer som faktiskt bestämt sig, ungefär som man bestämmer sig för att börja äta GI-mat eller börja träna. Låt mig ta ett exempel:

Marie är på jobbmiddag med avdelningen. Chefen är värd och stämningen är lika god som maten. Men Marie ska upp tidigt imorgon och har redan innan varit tveksam till om hon skulle komma på middagen eller inte. Hon bestämde sig dock för att gå några timmar, nu däremot är det hög tid att gå hem för några timmars sömn.

”Ska du gå redan? Men vad tråkig du är! Vi har ju så trevligt nu och alla är samlade. Och vi har inte ens ätit desserten?!”

Marie blir osäker, stannar en halvtimme till och smiter sedan iväg mot protester.

Chefen hade istället kunnat säga:

”Ska du gå nu? Vad tråkigt!”

Redan där är det en skillnad eftersom det inte är hela Marie som person som är tråkig utan bara händelsen att hon faktiskt går nu.

Välj rätt attityd

Men det allra bästa vore dock om chefen valde en annan attityd och sa så här:
”Ska du gå nu? Det var verkligen roligt att du kom, trots att du ska upp tidigt, det betydde mycket. Vi kommer att sakna dig här, ditt sällskap är härligt! Och vet du, ta med dig lite dessert hem, så får du också smaka.”

Hör du skillnaden?

Det råder ingen tvekan om att det sistnämnda alternativet bäddar för respekt och värme mellan dessa människor och en fortsatt skönare kontakt dem emellan. Liknande förbättringar i vår kommunikation kan vi göra i alla möjliga och omöjliga sammanhang; som föräldrar, på jobbet, i ledarskapet, i affärslivet med kontakter, kunder, leverantörer, på släktfesten och i bekantskapskretsen. Överallt där kommunikation mellan människor sker kan vi göra den bättre!

Och den där frågan om ifall du är sur eller inte kan såklart ställas på andra sätt.

Boka mig så får du höra hur.

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2